يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۰ - ۰۵ دی ۱۴۰۰

احسان انصاری: حسن اکلیلی  کمدین و بازیگر سینما و تلویزیون و از پیشتازان کمدی صحنه در اصفهان است که که آثار متعددی را  بازی و کارگردانی کرده است. از مهمترین آثار او بازی در سریال آقای گرفتار و پشت کوه‌های بلند است.در سال های اخیر، کمدی صحنه در ایران کمرنگ شده و دیگر مانند گذشته خانواده ها برای دیدن کمدی صحنه در سالن های نمایش حضور پیدا نمی کنند. از سوی دیگر سطح کمدی های سینما و تلویزیون نیز نسبت به گذشته کاهش داشته است.«دیباجه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با حسن اکلیلی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

آشتی دادن مردم با طنز فاخر، آمار طلاق و اعتیاد را کاهش می دهد / برخی  تعمداً تلاش می کنند طنز کشور را بی ریشه و بدون پشتوانه جلوه دهند!

*چرا کمدی صحنه در ایران مانند گذشته مورد توجه قرار نمی گیرد و دیگر سالن های نمایش برای دیدن کمدی های صحنه از جمعیت پر نمی شود؟

فضای مجازی باعث شده که « کمدی صحنه» تا حدودی کمرنگ شود و شرایط به شکلی است که هرکسی می تواند در فضای مجازی کارهایی انجام بدهد که به باور مردم طنز به شمار برود. فضای مجازی تاحدودی ذائقه مردم را در مورد طنز ساده کرده و به همین دلیل دیگر از طنز فاخر خبری نیست و یا کمتر دیده می شود.البته هنوز کارهای باکیفیت و خوب وجود دارد و می تواند در بین افکار عمومی جامعه، جایگاه مناسبی پیدا کند.از سوی دیگر برخی به صورت تعمدی تلاش می کنند کمدی و طنز کشور را بی ریشه و بدون پشتوانه به جامعه معرفی کنند.این در حالی است که ما در فرهنگ و ادبیات خود ،منابع طنز زیادی داریم که اگر بخواهیم به آنها رجوع کنیم، می توانیم سال ها درباره آنها برنامه بسازیم و مردم از این برنامه ها لذت ببرند و بخندند.در غیر این صورت باید منتظر کارهای بی کیفیت و بدون محتوا باشیم.کمدی های صحنه ممتازی که در گذشته اجرا می شد، کارهایی بود که خانواده ها با طیب خاطر آنها را مشاهده می کردند و لذت می برند و مسائل اخلاقی و فرهنگی نیز به خوبی در آنها رعایت می شد.این در حالی است که در شرایط کنونی نمایش های مضحکی در فضای مجازی به عنوان طنز نشان داده می شود که ساحت خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد و مناسب خانواده ها نیست.

*این تعمد توسط چه کسانی و به چه دلیل صورت می گیرد؟

جامعه ای که هویت خود را به مرور زمان از دست می دهد، در مناسبات اجتماعی آن نیز تغییر ایجاد می شود. به همین دلیل نیز به یکباره مشاهده می کنید که در خیابان برخی حق دیگران را نادیده می گیرند و این وضعیت به امورِ متداولِ زندگی مردم تبدیل می شود.هنگامی که در سطح جامعه چنین اتفاقی رخ می دهد، در فضای فرهنگی و کمدی نیز این اتفاق رخ خواهد داد.ناهنجاری های سطح جامعه به فضای نمایش نیز کشیده شده است. به عنوان مثال برخی هرکاری که دوست دارند برای جلب توجه و خنداندن مردم انجام می دهند. برخی حتی تلاش می کنند با رفتارهای غیراخلاقی مانند فحش و ناسزا مردم را بخندانند.در زمینه سینما نیز ما با پَسرَوی مواجه بوده ایم. امروز اقدام مهم سینماگران کمدی این است که از روی فیلم های کمدی چهل سال پیش کپی برداری کنند و آن را بازسازی کنند که به مانند گذشته بامزه و جذاب نیست.امروز کسی که قصد دارد نمایش کمدی اجرا کند مثل این است که متوجه نیست قرار است چه پیامی به مخاطب منتقل کند.چنین فردی در خیال خود گمان می کند کار نو و جدیدی ارائه می کند اما در عمل چنین نیست.

*برای تقویت کمدی نمایشی چه باید کرد؟

کارهای نمایشی که در جامعه ارائه می شود باید برگرفته از فرهنگ و ادبیات جامعه خودمان باشد.باید فضا و شرایط مناسب نیز برای این کار فراهم شود که مهم ترین آنها سالن و امکانات مناسب است.باید شرایطی فراهم شود که مردم با آثار نمایشی فاخر آشتی کنند.در چنین شرایطی میزان طلاق،بزهکاری،اعتیاد و افسردگی در جامعه کاهش پیدا می کند و جای خود را به نوع دوستی،انسانیت و محبت نسبت به یکدیگر می دهد.

 

آقای گرفتار با بازی حسن اکلیلی

 

تعداد بازدید : 0
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مژگان پورعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
1
0
بازیابی نقش شادی در جامعه کمک بسیار موثری در استخکام خانواده ها دارد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳